Podręcznik stylów. Ornamentyka, meble, architektura wnętrz od najdawniejszych czasów do secesji

Autor: Ernst Rettelbusch
Tytuł: Podręcznik stylów. Ornamentyka, meble, architektura wnętrz od najdawniejszych czasów do secesji
Przekład: Agnieszka Gadzała
Tytuł oryginału: Silhandbuch
Liczba stron: 306
Format: 245 x 345 mm
Oprawa: twarda lakierowana
Rok wydania: 2015
ISBN: 978-83-213-4815-5

 

 

Cena: 69,00 zł 55,20 zł

 

Nakład wyczerpany

Podręcznik stylów Ernsta Rettelbuscha, architekta z Norymbergi, po raz pierwszy ukazał się w 1914 roku. Był największym życiowym dokonaniem tego znawcy i miłośnika sztuki, a równocześnie doświadczonego praktyka, czynnego architekta, projektanta wnętrz i twórcy mebli. Na podstawie znajomości muzealnych zbiorów krajowych i zagranicznych oraz najważniejszych publikacji na ten temat Rettelbusch stworzył ogromny zbiór rysunków piórkiem, na których utrwalił wszystko, co uznał za istotne do przedstawienia skomplikowanego rozwoju sztuki zdobniczej w ciągu wieków. Pomagali mu współpracownicy: Karl Hoffmann, Tobias Reiff i August Erdmann.

Ten niezwykle obszerny materiał Rettelbusch zgromadził z myślą o studentach i koneserach sztuki, dla których miał on być wprowadzeniem w arkana rzemiosła artystycznego. Nie chciał tworzyć książki dla historyków sztuki – ci posługują się dziś zdjęciami - ani podręcznika, zawierającego gotowe do skopiowania wzory. Wiedział bowiem, że każdy rzemieślnik‑artysta musi znajdować własne rozwiązania i wyrażać własnego ducha, w przeciwnym razie jego dzieło nie przetrwa próby czasu. Taka nauka płynęła z minionych czasów. Nasza epoka również ma przywilej czerpania z bogatych źródeł, sięgania do zasobów form, jakie ludzie wypracowali w ciągu minionych pięciu tysiącleci.

Gdy Ernst Rettelbusch rozpoczynał swoje prace, oczy budowniczych i artystów‑rzemieślników, szukających wzorów w historii, zwrócone były przede wszystkim na renesans. W niniejszym wydaniu nieco ograniczono elementy charakterystyczne dla tej epoki (i dla gotyku), ponieważ były one reprezentowane ponad miarę w poprzednich edycjach. Z drugiej strony ważne było dla nas, by – nie zmieniając zasadniczo charakteru tego dzieła – wprowadzić do niego choćby niektóre przykłady stylów, znane z najnowszych odkryć na terenie Skandynawii, ale też z Chin czy z Japonii.



JESTEŚMY CZŁONKIEM
POLSKIEJ IZBY KSIĄŻKI

Zapisz się do newslettera
i bądź na bieżąco!